2019. szeptember 14.
A többnapos szakmai záróesemény részletes programja

A DemoLab művészeti-pedagógiai kezdeményezés 4 napos záróprogramja, amelyre a régi Otthon Áruházban kerül sor. Bemutatkozik az ország kilenc középiskolás műhelye, amelyek az Utópia témáját járták körül. 

 

 

Szeptember 21, szombat – a Megnyitó napja

11.00-11.30
Az Utópia Áruház megnyitója. 

Beszédet mond: Szigethy Anna képzőművész
A DemoLab diákjainak megnyitó beszéde:Szlabey Emma, Lehovicz Roland, (Kölcsey Ferenc Gimázium), Horváth Hanna, (Karinthy  Frigyes Gimnázium), Horváth Barna (Battyhány Kázmér Gimnázium, Szigetszentmiklós)

 

11.30-12.30
Tárlatvezetés és AlTerre performansz
A DemoLab-ben résztvevö diákok kalauzolják végig a látogatókat az Utópia Àruházon. A tárlatvezetés a DemoLabrador Műhely AlTerre cimű performanszával végződik. 

Az előadáson az Alterre kiadvány segítségével, az „antropocén” témáját  járják körbe a diákok. Egyéves kutató- és alkotómunkájukkal arra koncentráltak, hogy megtalálják, milyen, a jelenben követendő személyes magatartás-minták vezethetnek el oda, hogy bolygónkon – még a saját életünkben –  ne a tragikus kimenetelű, disztópikus forgatókönyvek valósuljanak meg.

 

12.30-13.30
Párhuzamos programok: saját fejlesztésű játékok és workshopok a DemoLab Műhelyeitől

  • bRIGHT Mirror improvizációs szabadulójáték (bRIGHT Mirror Műhely)
    „Játékunk a résztvevőket egy általunk kialakított jövőbeli világba repíti, ahol az élet kettősségét próbáltuk megeleveníteni. Nevünkből is látható (bRIGHT Mirror), hogy a világ sokszínűsége foglalkoztat minket. Szembesíteni akartuk a játékosokat azzal, hogy minden éremnek két oldala van. A Kormány és a Lázadók állnak egymással szemben, amiről egy-egy kiadványból is értesülhetnek a résztvevők. A kijutás kényszere, és a probléma megoldása ösztönzi őket a feladványok megoldására. A játékosok dilemmák elé, valóságosnak tűnő helyzetekbe kerülnek, és csapatként kell együtt dolgozniuk. Játékunk célja egy egyenrangú felekből spontán létrejött közösség megmozgatása, és problémamegoldó készségük fejlesztése.”
  • Bökd már ki! (Utópia Mix Műhely)
    A játék célja annak támogatása, hogy merjünk újra magunkat felvállalva felszabadultan beszélgetni, ismerkedni, gyümölcsöző kapcsolatokat teremteni környezetünk valós szereplőivel. Kiváló csapatépítő és terápiás eszköz született, amit szeretettel ajánlunk minden korosztálynak, hiszen szellemes, szórakoztató és hasznos segítség a kapcsolatteremtéshez, tartalmas beszélgetések kialakításához. Az érzelmi intelligenciát (EQ) fejlesztő játékban 8 szín 8 érzelmet jelenít meg.
  • SM Demo Act –  Játssz a szigetünkön! (San Miguel de la Isla Műhely)
    Vitatársas játékunk a szereplőket és résztvevőket egy-egy kiélezett szituációba helyezi. Olyan szituációkba, ahol helye van a vitának, miközben a másik véleményét is meghallgatjuk és elfogadjuk. Ahol közösen, csapatként hozzuk meg a döntéseket. A játék során gyakran előfordul, hogy ezeket a szerepeket nem mi választottuk, aminek következtében, olyan szituációkba kerülhet a játékos, ahol teljesen másik nézőpontba kell belehelyezkednie. Ez nagyban segít az empátia, elfogadás és a demokratikus alapelvek megértésében és elmélyítésében, miközben egy izgalmas utópisztikus, ám annál inkább valós problémákkal kikövezett világban kalandozhatunk.

 

  • Beszélgetés közösségekről a Labirintusban (DemoLabrador Műhely)
    A DemoLab-ben résztvevö diákok kalauzolják végig a látogatókat az Utópia Àruházon. A tárlatvezetés a Labirintus installációban végződik, ahol a hét állomás mindegyike egy-egy diákok által megkutatott és szimbolizált  közösséget jelenít meg. A diákok szándéka az volt, hogy elgondolkodtasson, milyen erőforrásokra lenne szükség –  a talán utópisztikusnak tűnő társadalomban – hogy, összetartóbb tudatosabb csoportok, közösségek jöjjenek létre, amelyek választ tudnak adni a jelen és a jövő kihívásaira. A DemLabrador Műhely diákjai  gondolataikat a Székfoglaló című kiadványban összegezték. 


13.30-14.00

Szendvicsebéd, frissítők


14.00-15.00
Szakmai akvárium beszélgetés: Kortárs művészek az iskolában: mit tanulhat a művészet az oktatástól és az oktatás a művészettől?
A DemoLab egyik sajátossága, hogy más hasonló programokkal ellentétben itt nem művészek csináltak (részvételi) művészeti projektet iskolákban, illetve nem is tanárok vezettek diákok közreműködésével egy alkotófolyamatot, hanem művészek és tanárok közösen és hosszú távon dolgoztak együtt egy diákcsoporttal. Izgalmas kérdések számunkra, hogy egy ilyen együttműködés esetében mi lehetne egy közös fogalmi keret? Hogyan egyeztethetőek össze a különböző szakmai célok és elvárások és lehet sikeres a transzdiszciplináris projekt mindkét szakterületen? Azaz mit tanulhat a két terület egymástól és ez hogyan járul hozzá a diákok tanulási élményéhez?
Moderátor: Lázár Eszter művészettörténész
Szakértők: Bényei Judit, egyetemi oktató MoMe Bodóczky István, Keserue Zsolt, kortárs képzőművész), László Zsuzsa, esztéta, Szabics Ágnes, képzőművész, műzeumpedagógus

 

15:00 – 16:00
Párhuzamos programok: saját fejlesztésű játékok és workshopok a DemoLab Műhelyeitől

  • Jelen! Diákkiadó bemutatkozása és nyílt workshopja
    A Jelen! Diákkiadó 2019. során alakította meg, a DemoLab-ben résztvevö diákok egy csoportja. Workshopjukon történetükröl és céljaikról számolnak be, illetve az elsö saját kiadványuk szerkesztéséhez invitálnak.
  • SM Demo Act –  Játssz a szigetünkön! (San Miguel de la Isla Műhely) 

 

16:00 – 17:00

Párhuzamos programok: saját fejlesztésű játékok és workshopok a DemoLab Műhelyeitől

  • bRIGHT Mirror improvizációs szabadulójáték (bRIGHT Mirror Műhely)
  • Bökd már ki! (Utópia Mix Műhely)
  • Beszélgetés közösségekről a Labirintusban (DemoLabrador Műhely)

 

Szeptember 22. vasárnap

14:00 – 15:00
Párhuzamos programok: saját fejlesztésű játékok és workshopok a DemoLab Műhelyeitől

    • SM Demo Act –  Játssz a szigetünkön! (San Miguel de la Isla Műhely)
      Vitatársas, részletek fennt
    • Bökd már ki! (Utópia Mix Műhely)

 

  • Kísérletváros Nyílt Nap – Találkozás az alkotókkal,Árnyjáték és Mátrix workshop. 

 

 

 

15:00 – 16:00
Párhuzamos workshopok

  • Rizo workshop (Hurrican Press)
    A kiállításban berendezett rizográf Műhelyben kipróbálható a DemoLab projektben használt különleges rizográf nyomdatechnika: lehetőség nyílik saját készítésű nyomtatott képeslapok megtervezésére.
  • Kollázs workshop (Korhatár Műhely)
    Ebben a workshopban a Korhatár Műhely bevezet a kollázskészítés rejtelmeibe.

 

 

16:00 – 17:00
Tárlatvezetés és beszélgetés a Labirintusban
A DemoLab-ben résztvevö diákok kalauzolják végig a látogatókat az Utópia Àruházon. A tárlatvezetés a Labirintus installációban végződik, ahol a hét állomás mindegyike egy-egy diákok által megkutatott és szimbolizált  közösséget jelenít meg. A diákok szándéka az volt, hogy elgondolkodtasson, milyen erőforrásokra lenne szükség –  a talán utópisztikusnak tűnő társadalomban – hogy, összetartóbb tudatosabb csoportok, közösségek jöjjenek létre, amelyek választ tudnak adni a jelen és a jövő kihívásaira. A DemLabrador Műhely diákjai  gondolataikat a Székfoglaló című kiadványban összegezték.

 

Szeptember 23, hétfő – Szakmai Nap

 

16.00-16.45

Tárlatvezetés

A DemoLab-ben résztvevö diákok kalauzolják végig a látogatókat az Utópia Àruházon.

 

16.45-17.00

DemoLab Disszemináció

 

  • Iskola Utópia – film premier

 

A kétéves  DemoLab projekt jellegzetességeit, meghatározó irányelveit bemutató film premier vetítése 

 

  • Hagyj nyomot! DemoLab – módszertani kézikönyv bemutatója

 

A kétéves projekt fogalmi keretére és tapasztalataira épülő módszertani kézikönyv bemutatója. A könyvet bemutatja Galambos Rita, a projekt szakmai vezetője.

 

17.00-18.30

World Café – Gondolatébresztő szakmai beszélgetés és vita

Mit tud adni a művész és a művészet az iskolának, az oktatás területének? Ès fordítva? Mitől lesz produktív, ha egy tanár és egy művész egyenrangúan dolgozik együtt diákokkal? Hogy lehet sikeres egy művészeti-oktatási projekt mind a művészet, mind a pedagógia területén? Ki volt Celestin Freinet és mitől releváns a mai napig a pedagógiai rendszere? Hogyan kapcsolódik mindez a demokráciához, az önszerveződéshez, a közéleti neveléshez, a kritikai pedagógiához? Hogyan lehet jól felépíteni demokratikus, nyitott végű, kreatív tanulási folyamatokat? Mi tanulható egy ilyen tanulási folyamatban? Igaz-e, hogy nincs tanítás, csak tanulás? Mérhető-e a tanulás és egyáltalán kell -e mérni?

 

Asztaltémák & asztalgazdák

 

Az oktatási fordulat – művészek az iskolában? (moderátor: Lázár Eszter, művészettörténész)

Bár a művészet, művészek érdeklődése oktatási szituációk iránt nem újkeletű, az elmúlt két évtizedben megsokasodtak azok az oktatási kísérletek, amiket kortárs művészek vagy kurátorok kezdeményeztek. Ez a tendencia, melyet a kortárs művészeti diskurzusban oktatási fordulatnak hivunk, több  izgalmas művészeti projektet és tanulságot eredményezett. Párhuzamos tendenciaként megfigyelhető, hogy az oktatás is nyit a művészet felé. Számos nemzetközi kutatás igazolja a művészet szerepét a készség- és kompetenciafejlesztésben, nemzetközi szervezetek ajánlásai alapján sok helyütt Európában kormányzati programok célozzák erősíteni a cultural education avagy német nyelvterületen kulturelle Bildung területét művészek behívásával az iskolákba. Miben más a művészek érdeklődése az oktatás iránt, mint fordítva? Melyek a két terület céljai és elvárásai? Hol és hogyan tud produktívan találkozni a két terület? Milyen, mindkét terület számára izgalmas közös szakmai célok jelölhetők ki?

 

Mi a Freinet pedagógia aktualitása a 21. században? Demokratikus tanulási terek (Galambos Rita, a Demokratikus Ifjuságért Alapitvány vezetője )

Mindenki számára ismerős Montessori neve, a Waldorf pedagógia, avagy Freire kritikai pedagógiája – de ki volt Célestin Freinet? A DemoLab Freinet francia reformpedagógus rugalmas rendszerére és technikáira építette fel a művészeti-pedagógiai projekt elveit és strukturáját, mert úgy gondoltuk a megváltozott körülmények ellenére a tanulásról vallott elképzelései ma is érvényesek, fontosak, és kiválóan adaptálhatóak a jelen körülményeihez. Freinet demokratikus iskolastruktúrát alakított ki, ahol tere volt az önrendelkezésnek, a tanulásban nagy szabadságot és felelősséget kaptak a diákok, mert úgy gondolta ez a felelősség, igényeik és érdeklődésük komolyan vétele az alapja a hatékony és motivált tanulásnak. Ebben a beszélgetésben a Freinet-pedagógia aktualitásáról lesz szó, illetve arról, miért csak demokratikus keretben működik az önvezérelt tanulás és szárnyal a kreativitás.

 

Hogyan tervezzünk élményszerü tanulási folyamatokat? Tervezői gondolkodás művészeti-pedagógiai projektben (Cellux-csoport)

A tanulási élmény tervezés a hatékony és élvezetes tanulási folyamatok megtervezésének hasznos eszköze. Ahelyett, hogy a tanításra, a megtanítandó dolgokra koncentrálna, a tanulásra és a tanulóra, az ő érdeklődésükre, meglévő és megszerzendő készségeikre irányítja a figyelmet. Ilyen módon megfordítja azt, ami az oktatásban általában történik. Felhívja a figyelmet arra is, hogy nincsenek standardizálható módszerek, mivel minden tanuló és körülmény más, és hogy nincsenek fix receptek, folyamatos értékelésre, visszacsatolásra, a terv fejlesztésére van szükség a jó tanulási eredmény elérése érdekében. Rámutat arra is, hogy maguk a tanárok is a tanulás résztvevői, tanulók, akiknek igényei és speciális készségei szintén változók az egyenletben. 

Egy nyitott végű művészeti-pedagógiai projekt kiváló terepe a tanulási élmény tervezésének. Kik ilyen esetben a tanulóink? Mi a cél, ha nem tudjuk mi a produktum? Milyen lépések vezethetnek a remélt végkifejlethez? Mi lehet a stratégiánk és milyen eszközök segíthetnek?

 

Felszabadítás vagy kompetenciafejlesztés? Mérhető -e a tanulás, és ha igen milyen kritériumok mentén? (Erdei Kriszta képzőművész és Virágos Erzsébet, középiskolai tanár  a Kísérletváros Műhely vezetői)

Az, hogy az osztályzásnak nincsenek feltétlenül jó hatásai a tanulásra, már régóta ismert és vitatott kérdés. A nem-formális oktatásban hangsúlyozott készség- és komptetenciafejlesztést viszont gyakran éri kritika, amiért eredményeit nehezen tudja bizonyítani. Mi a kreativitás, a kooperáció, a kritikai gondolkodás, a tolerancia és hogyan mérhetjük az ezeken a területeken történt fejlődést? Mit számít az, ha egy diák csillogó szemmel élvez egy tanulási folyamatot, illetve hogy nő az önbizalma, és ki tanusítja és hogyan ezt? Egy nyitott végű művészeti-pedagógiai projektben, mint amilyen a DemoLab, egy másik szempontból is felmerül kritika: ha már kilépünk a hagyományos oktatás kereteiböl, miért ragaszkodunk egyáltalán készségek fejlesztéséhez, módszerekhez, tanulási célokhoz? Nem lehetne inkább a folyamatban bízni? A cél végülis nem egy dögös művészeti projekt? Kell -e egyáltalán mérni a tanulást, nem lehetne ez alól a nyomás alól felszabadulni és a diákokat is felszabadítani?

 

Projektpedagógia, tapasztalati tanulás egy művészeti projekt megvalósításán át: mit adott nekünk a DemoLab? (DemoLab résztvevő diákjai: Virágos Gergö, Nagy Lili, Lutz Boglárka, Szlabey Emma, Lehovicz Roland)

Projektpedagógia, tapasztalati tanulás, kísérletező tapogatózás…a DemoLab néhány pedagógiai kulcsszava, amit a résztvevő diákok tudnak talán leghitelesebben képviselni. Történik-e tanulás, amikor megnézünk vagy megszervezünk egy kiállítást? Mit ad felszabadultan vitatkozni számunkra fontos kérdésekről egy forró csoki mellett? Megálmodni és megvalósítani egy szabadulószobát? Megálmodni egy filmet és elbukni a megvalósításban? Elmenni egy nyári táborba és reggeltől estig dolgozni? A DemoLab-ben résztvevő diákok számolnak be arról, miért érte meg nekik ez az egész, mit tanultak, miért csinálták, ha senki nem kényszerítette őket rá, ha nem volt kötelező. 

 

18.30-19.00

Kötetlen beszélgetés a szakmai nap tapasztalatairól.

 

Szeptember 24. kedd

 

14:00 – 15:00
Tárlatvezetés és AlTerre performansz

A DemoLab-ben résztvevö diákok kalauzolják végig a látogatókat az Utópia Àruházon. A tárlatvezetés a DemoLabrador Műhely AlTerre című performanszával végződik. 

Az előadáson az Alterre kiadvány segítségével, az „antropocén” témáját  járják körbe a diákok. Egyéves kutató- és alkotómunkájukkal arra koncentráltak, hogy megtalálják, milyen, a jelenben követendő személyes magatartás-minták vezethetnek el oda, hogy bolygónkon – még a saját életünkben –  ne a tragikus kimenetelű, disztópikus forgatókönyvek valósuljanak meg.

 

15:00 – 17:00

Párhuzamos programok: saját fejlesztésű játékok és workshopok a DemoLab Műhelyeitől

16.00-17.00

 

  • SM Demo Act –  Játssz a szigetünkön! (San Miguel de la Isla Műhely)

 

16:00 – 17:00

 

  • bRIGHT Mirror improvizációs szabadulójáték (bRIGHT Mirror Műhely)

 

 

2019-09-17T19:39:23+00:00