2019. augusztus 07.
Milyen gondolatok formálták az Utópia Áruház – Otthon vagy az iskolában? eseménysorozat koncepcióját ?

Az áruház, illetve ennek előképei és kortárs változatai, mint a piac vagy a pláza, nem csak a vásárlás helyszíne, hanem egy szociális tér.

Egy találkozóhely, ahol a vásárlók beszélgetnek, híreket és gondolatokat osztanak meg, kikapcsolnak és megpihennek. Megmutatják magukat a kisebb-nagyobb közösségnek, és nyitottabbak a másikat is meglátni. Sok szempontból hasonló az iskolához, egy másik intézményhez melynek spontán, szociális és személyes oldala a tervezett oktatási funkción jóval túlmutat.

Az egykori Otthon Áruházban, a DemoLab művészeti-oktatási projekt záró, nyilvános eseményén és kiállításán a vásárlási kultúrának erre az egyre inkább eltűnő oldalára szeretnénk emlékezni és emlékeztetni. A DemoLab-ben részt vevő diákok az elmúlt egy-két évben az utópia gondolatát járták körül müvészek és tanárok segítségével, akik a demokratikus és művészeti nevelés szellemében a közös témaválasztást, az önszerveződést, a szabad alkotást támogatták. Ez alatt az idő alatt a diákok nem csupán az utópikus gondolkodás múltját, a jelen önvizsgálatát és a saját lehetséges jövőképeiket zongorázták végig, de tapasztalatot szereztek egy másfajta, az ő kíváncsiságukra, és elképzeléseikre alapozó, horizontális és kreatív tanulási folyamatban.

Az Utópia Áruházban a megüresedett egykori lakberendezési áruházat lakjuk be, töltjük meg újra tartalommal, máshogy: áruk helyett gondolatokat, találkozásokat, inspirációkat, utópia-foszlányokat kínálunk. A diákokat mint szakértőket kérdezzük: Mit jelent ma nekünk az utópia? Te milyen utópiát kínálsz? Mitől lesz izgalmas a tanulás? Érthető és közeli-e a művész és a művészet? Hol jó tanulni és hogyan? Kikkel? Te hogy tennéd otthonoddá az iskolát?

Mi ez?

Egy többféle tanulási és tudásközvetítési formátumot (kiállítás, szakmai beszélgetések, film- és könyvbemutató, performanszok, játékok) egyesítő nyilvános szakmai esemény. A kiállítás voltaképpen egy alternatív iskolai térként képzelhető el, ahol felnőttek tanulhatnak diákoktól, művészek pedagógusoktól, civilek művészektől, és fordítva. Szakértőink, diákok, tanárok és facilitátorok itt mutatják be, hogy mivel foglalkoztak az elmúlt közel 2 évben. Célunk a projekt eredményeit, következtetéseit, dilemmáit bemutatva szakmai vitát indítani újító pedagógiai lehetőségekről és fogalmakról, illetve a művészet szerepéről az oktatásban.

Az írást készítette Major Virág, a kiállítás kurátora.

2019-09-17T19:21:35+00:00