A DemoLab egy 2018. januárjában indult innovatív művészeti-pedagógiai kezdeményezés. A kétéves projektben 8 magyarországi középiskolában alakultak diákok, tanárok és kortársművészek egyenrangú együttműködésén alapuló kreatív önszerveződő műhelyek (DemoLab-ok), melyek szabad teret adnak az önálló kutatásnak, az értelmes vitának és a közös kreatív alkotásnak. A diákok egy saját maguk által választott témát dolgoznak fel úgy, hogy közben megtapasztalják a demokratikus vitakultúra erejét és az önszerveződés felelősségét. A félév során kisebb projekteket valósítanak meg, meglátogatnak más műhelyeket, inspiráló kulturális programokban vesznek részt, valamint bevonnak további szakértőket, kortárs művészeket is. A folyamat lezárása egy nagy közös nyári táborban (témahét) intenzív alkotómunkán keresztül történik: a diákcsoportok ekkor öntik végleges formába kutatásaik, kísérleteik, eredményét, ami lehet bármilyen rizográf technikával előállított nyomtatott produktum, mint például újság, plakátok, de lehet videó, fotó, kiállítás, stb, amit aztán legalább három, általuk kiválasztott színhelyen be is mutatnak majd az ősz folyamán.
A projekt középtávú célja a műhelyek hálózattá alakulása és egy kreatív közösség megteremtése, ami felkarolva az egyik alappillért, a diáknyomdát, meg is valósult egy frissen megalakult Diákkiadó formájában. Az önállóan működtetett rizográfos technológián alapuló kis kiadó lehetőséget biztosít a résztvevőknek, hogy a program időkeretein túl is publikálják, sokszorosítsák gondolataikat. A projekt a 2015/2016-ban megvalósult Tanközlöny elnevezésű kezdeményezés módszertanára építve alkalmazza Célestin Freinet (1896 – 1966) francia reformpedagógus főbb pedagógiai alapelveit.
A projektról készült film itt tekinthető meg:
A projekt kizárólagos támogatója az ENSZ Demokrácia Alapja (The United Nations Democracy Fund, UNDEF). A megvalósításban a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) együttműködő partnerei a Tanközlöny-csoport és a Független Diákparlament (FDP).
A CSAPAT