A DemoLab első Diákgyűlése: végre együtt a csapatok!
Közel 40 középiskolás diák és mentoraik találkoztak, hogy megosszák egymással a kutatás, a vita és a közös alkotás területén szerzett tapasztalataikat.
Egy nyáreleji vasárnap találkoztak először a DemoLab négy műhelyének diákjai Budapesten. Az eddig egymás munkájáról nem sokat tudó diákok hatalmas lendülettel vetették bele magukat az ismerkedésbe, a tapasztalatok megosztásába, és a közös gondolkodásba.
A műhelyek az első év során az „utópia” témájában mélyednek el a maguk által kijelölt „útvonalat” követve. A Diákgyűlésre ezért olyan neves szakértőket hívtunk meg, akikkel a diákok a témájukról beszélgethettek. Ehhez a World Café módszert hívtuk segítségül, amelynek lényege, hogy 20 perces váltásokban konzultálnak a csoportok egy-egy szakértővel, így rövid idő alatt több témában is sok fontos információhoz tudnak jutni, és több szempontból meg is tudják vitatni azt.
A beszélgetéseket a meghívott szakértők moderálták. A témák a következők voltak: Gaudiopolis avagy a gyerekköztársaságok; Gyerek és fiatalbarát város; A környezettudatosság és a mindennapi élet összefüggései; valamint Az ideális iskola. A gyerekköztársaságok eddigi kísérleteiről a magyar Gaudiopolisról Székely Katalin beszélt, ami azért is volt fontos, mert a DemoLab koncepciója és munkamódszere nagy hasonlóságot mutat a századelő hasonló pedagógiai kísérletével. A diákok megtudhatták, hogy annó Gaudiopolis lakói maguk szervezték kulturális programjaikat, könyvtárat alapítottak. Szabad választás alapján szakmát tanulhattak, önkéntesen dolgozhattak. Pénzük a Gapo-dollár volt, árfolyamát a villamosjegy ára határozta meg. A gyermekköztársaságnak alkotmánya és törvényei is voltak. Vargha Sára környezetmérnök volt a gazdája „A környezettudatosság és a mindennapi élet összefüggései” témának, amelyben a tudatos várostervezésbe avatta be a kíváncsi diákokat. Tornyánszki Éva dizájnerként arról mesélt, milyen alulról jövő, apró kezdeményezésekkel lehet jobbá tenni a városi élet gyakran szürke mindennapjait. Galambos Rita, a DIA vezetője, az „Az ideális iskola” témában elmondta, hogy milyen lehetőségek léteznek arra, hogy a diákok maguk is részt vállaljanak a tanulási folyamatok megújításában.
Ebéd után a diákok beszámoltak arról, hogy a műhelyekben milyen munka folyik, milyen kihívásokkal találkoznak, és elmondták azt is, milyen eredményeket értek el eddig. Élénk vita bontakozott ki arról is, ki hogyan értelmezi a szabadságot és a kereteket. Bár kevés idő maradt beszélgetni a júliusi DemoLab táborról, mindenki elmondhatta, mit vár ettől az egyhetes, intenzív együttléttől.