2019. January 20.
Második Diákgyűlés: Egy tartalmas nap, amely mindenkit továbblendített

Igazi bulihangulat kerekedett a Muzikum sokat látott falai között: randevút adott egymásnak a Demolab nyolc Műhelye, közel 100 középiskolás, tanáraik, művészek és külsős szakemberek.

A  második Diákgyűlés programjában nem kevesebbet vállalt, mint hogy a diákok mutassák be egymásnak, hogy vállalt témájukban hol tartanak, milyen kérdések foglalkoztatják őket, és  a külsős szakemberek worshopjain  inspirációkat szerezzenek a további  kutatáshoz, alkotáshoz. Előkerült a Diákkiadó témája is, amelynek kereteit a diákmentorok segítségével a kiscsoportok alakították ki. Itt az igazi kérdés az volt: Érdekelné-e a fiatalokat egy Diákkiadó megszervezése?  Tehát meglehetősen  sűrűre sikeredett  a  január 12. menetrendje, ám a nap végén fáradtságnak nyoma sem volt, az élmények mindenkit izgatottá tettek.

Jó érzés volt látni, hogy az ország különböző pontjairól érkezett fiatalok milyen felkészülten érkeztek és mennyire nyitottak voltak kortársaik kérdéseire, véleményére. Zárásként a délelőtt végén összeülő Műhely-csoportok lelkesen összegezték a látottakat-hallottakat és felnőtteket megszégyenítő pontossággal elemezték saját eddigi munkájukat és tettek javaslatot további  feladataikra.

Lazításra nem volt sok idő, különleges meglepetést tartogattak a délutáni interaktív workshopok. A külsős trénerek olyan témákkal várták a résztvevőket, amelyekből a hagyományos iskolai tanuláson túlmutató tapasztalatokat szerezhettek.  

A „ Csináld magad -Lecture Performance” csoportban a vállalkozó kedvűek a  Színművészeti Egyetem  három másodéves drámainstruktor-hallgatójával  Borsos Lucával, Nyáry Pállal és Rábavölgyi Tamással  próbálhatták ki az interaktív prezentáció bemutatását. A „100% érv, 0% indulat ” csoportban Galambos Rita, a DIA vezetője olyan technikákkal ismertette meg a résztvevőket, amelyek abban segítenek, hogy határozottabban tudjanak hétköznapi helyzetekben érvelni, vagy jobban sikerüljön odafigyelni a többiekre. Együttműködésen és részvételen alapuló művészeti projekteket mutatott be Bálint Mónika szociológus és Sarah Günter kortárs művész a „Mobil horizont” workshopon. A beszélgetés végén pedig a csoport tagjai egy kisebb utcai gyakorlatban maguk is létrehoztak egy utcai aktivitást. „ A gondolat formája” workshopon Eperjesi Ágnes kortárs művész-tanár a csoportja tagjaival arra kereste a választ, hogy lesz a gondolatból művészi alkotás.

Kispál Szabolcs kutató a „Kutatásmódszertan”címet viselő workshopban a művészi kutatás módszereinek keresztmetszetét mutatta be. Izgalmas volt, ahogy mindenki egy maga által hozott saját tárgy fényképén keresztül derített fényt arra, mi köze van a kortárs művészetnek a történelemhez, hogy van-e különbség dokumentum és fikció között.  

Korenyák Zsófi szociológus a „Fake News” csoportban kicsit beavatta a résztvevőket média és a tömegkommunikáció működésébe, és arra is adott egy két tippet hogyan vértezhetjük fel magunkat a legtrükkösebb manipulációk ellen.  Egy lelkes diák a program végeztével  hangosan igy fejezte ki elégedettségét: “Iszonyúan élveztem a workshopot, és csak azt nem tudom, hogy miért nem így tanulunk az iskolában.”

A Diákkiadó kezdeményezésére hatalmas ötletbörzével válaszoltak a fiatalok. Az együttes  gondolkodást a Műhelyekből verbuválódott diákmentorok nagyon talpraesetten igyekeztek terelgetni. Meg is lett az eredménye: a Kiadó gondolatát mindenki támogatta, elindításához, működéséhez sok hasznos és építő javaslat érkezett, amelyeket rendszerezés után a stáb minden Műhelyhez eljuttat.

 

 

 

2019-01-24T12:27:43+00:00