DemoLab-Szeged Műhely
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium,
Szeged
Motivációs Központ
Nemcsak a kortárs képzőművészeti közeget foglalkoztatja az intézménykritika, hanem az iskolában a diákokat is, különösen akkor, ha közösen lehet rajta gondolkodni. Így jutottunk el a Motivációs Központ ötletéhez.
A Motivációs Központ egy alternatív önképzési, közösségi modell, ahol lehetőségünk van arra, hogy megtaláljuk saját érdeklődésünket és motivációnkat. Elképzeléseink szerint ez az utópisztikus hely leginkább egy iskolán kívüli dolog lehet, semmiképpen sem az oktatás részeként működne. Egy pályaorientációs-szabadidős központ és egy közösségi tér keverékeként kell elképzelni ezt az „aktív műhelyt”, ahol olyan dolgokat lehet kipróbálni, amire máshol nincs lehetőség. A hangsúly a gyakorlatiasságon és élmény-központúságon van.
A Motivációs Központban a diákok csinálnak mindent: előadásokat, foglalkozásokat tartanak, de meghívnak külsős szakembereket is. A kezdeti beszélgetések után az alábbi témák, motivációs területek mentén alakultak a részlegek:
-
- Kultúra szerepe a mindennapi életben, kultúra és vállalkozás
- Divat és öltözködési stílusok (önkifejezés és változás)
- LMBTQ és nemi szerepek (társadalmi nemek, elfogadás)
- Ökológia, biológiai területek (pl.méhészkedés)
- Természet (parkok, kertek)
- Szerepjáték (kipróbálhatod magad különböző szerepekben, feszültséglevezetés)
- Művészet és a művészet élvezete
Az épület egy sokszínű, változatos építészeti megoldásokkal kialakított, inspiráló térként vizionálható, ahol egy központi irányítóhelyről kiindulva, az érdeklődő maga fedezheti fel a különböző területeket. A világos, tornyos, tetőkerttel, udvarral és tágas terekkel tarkított központban a színek orientációként is szolgálnak, azaz minden motivációs terület saját színvilággal rendelkezik. Az elképzelések komplexitása miatt az épületet nem tudtuk pontosan megrajzolni, csak a színek mentén tudjuk érzékeltetni ezt a különleges utópiát.
A Motivációs Központtal kapcsolatos ötleteinket és elképzeléseinket egy rizográf nyomdatechnikával elkészített, kihajtogatható kiadványban foglaltuk össze. A kiadvány végigkalauzol a központ részlegein, bevezet a kiválasztott, motiváló témák és területek világába. Ennek prototípusát egy „mesterkönyvben” alkottuk meg, mely számos, interaktív elemet tartalmaz, és betekintést enged utópisztikus elképzeléseinkbe.
Tagok:
Bagó Alexandra, Darabos Miklós, Fehérvári Mária, Honti Emese, Kopre Alíz, Szalai Virág, Viharos Márta Viski Anna, Volent Emma
MŰHELYVEZETŐK
Fiedler Judit
vizuális és környezetkultúra szakos középiskolai tanár
Fiedler Judit a Szegedi Tudományegyetemen végzett. Tanári munkája mellett számtalan művészetpedagógiai projektben vett részt, elsősorban a vizuális nevelés és a magyar kulturális örökség megőrzése kapcsán. Képzőművészeti , múzeumpedagógiai táborokat vezetett és német
nyelvszakosként, művészeti vezetőként közreműködött több németországi alkotásközpontú kezdeményezésben a Realschule Creglingen középiskolában. Aktív tagja a Magyar Rajztanárok Egyesületének.
Barna Orsolya
képzőművész, kulturális antropológus
Az ELTÉ-n majd a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomát. Kutatási területe az iszlám Európában, ezen belül magyar származású muszlim nők identitáskonstrukciói és megtérésnarratívái. Dolgozott múzeumpedagógusként a Várkert Bazárban és a Nemzeti Múzeum egyedi programjaiban. 2012 óta vesz részt alternatív művészeti-pedagógiai projektekben, többek között a Tranzit.hu „Művészek az iskolában” projektjében, valamint a Tom Lantos Intézettel közösen az „Elszigetelt valóságok” művészeti programban a Lauder Javne Gimnáziumban. A SzöSz-Műhely (Szabad Ötletek Szövetkezete) alapító tagja, foglalkozásvezetője.
Pálinkás Bence György
képzőművész
Bútorművesnek majd festőnek tanult. Azóta közösségi művészeti projekteken, posztdramatikus színházi előadásokon dolgozik többnyire másokkal közösen, emellett krumplinyomdázik és hangszereket készít. Jelenleg idegenhonos inváziós növény- és állatfajokkal valamint populista narratívák kritikájával foglalkozik. 2013 óta művészeti projekteket mentorál, gimnazistákkal foglalkozik. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem doktorjelöltje.